Edirne'den Günübirlik Yunanistan Gezisi - Kastanies (Kestanelik) - Orestiada (Kumçiftliği) - Pazarkule Sınır Kapısı

2-9 Haziran 2018 tarihleri arasında eşimle birlikte İtalya Turuna gitmek için, İtalya vizesi almıştık. Vize alma sürecimizi ve İtalya gezimizi daha önceki yazılarımda (İtalya - Schengen Vizesi ve İtalya Gezisi) anlatmıştım. Vize başvurumuzda bize 6 aylık vize vermişlerdi ve biz de daha önceki vize maceramızda olduğu gibi yine Yunanistan'a gitmeye karar verdik. Daha önceki Fransa - Benelüks Gezimiz için aldığımız 3 aylık Schengen vizesi ile Selanik'e gitmiş ve Atatürk'ün doğduğu evi de ziyaret etmiştik. Bu sefer de hazır vizemizi almışken ve yaz ayındayken yaz tatili için Yunan Adalarına gitmeyi istiyorduk ama hem erken rezervasyon yapmadığımız için hem de Euro'nun değeri çok yükseldiği için bu fikrimizden vazgeçmiştik. Biz de 29 Temmuz - 2 Ağustos 2018 tarihleri arasında yaptığımız Ayvalık gezisinden sonra Edirne'ye geçtik. Edirne'ye gittiğimizde aslında Sedan Turizm ile günübirlik Taşoz (Thassos) Adası'na gidecektik. Buraya kadar olan kısmı "Yapamadığımız Taşoz (Thassos) Adası gezisi" adlı yazımda zaten anlatmıştım.

Biz o turun iptal olduğunu öğrenince Yunanistan'a Cumartesi günü kendi başımıza gitmeye karar verdik. Önce arabayla geçmeyi düşündük ancak arabayla geçebilmek için önce Yeşil Kart Poliçesi yaptırmak gerekiyor. Yeşil Kart Poliçesini de kısaca bir anlatayım. Aracınıza yaptırdığınız trafik sigortası ile Türkiye sınırları içerisinde aracınızla kazaya neden olmanız durumunda 3. şahıslara verilen maddi ve bedeni zararlar teminat altına alınıyor. Yeşil kart poliçesi ile ise yurtdışında aracınızla kazaya neden olmanız durumunda 3. şahıslara verilen maddi ve bedeni zararlar teminat altına alınıyor. Otomobiller için belirlenen ücret 225 Euro olup, sigortayı en az 15 günlük yaptırabiliyorsunuz. Yeşil Kart Poliçesini isterseniz artık Anadolu Sigortanın internet sitesinden online olarak yaptırabiliyorsunuz. Detaylarına o konudaki yazımdan bakabilirsiniz. Biz de tur iptal olunca, arabayla da geçmenin bizim için gereksiz olacağını düşününce, Pazarkule Sınır Kapısından yürüyerek Yunanistan tarafına geçmeye karar verdik.

Cumartesi sabahı kalkıp arabayla Pazarkule sınır kapısına gittik. İnternetteki yazılardan gördüğüm kadarıyla Edirne Merkezden kalkan Karaağaç dolmuşları sınır kapısına kadar götürüyormuş. Karaağaç Pazarkule sınır kapısına geldiğinizde sağlı sollu arabaların park ettiğini görebilirsiniz. Biz de arabamızı yol kenarına park ettik ve pasaport kontrol noktasına geldik. Oradaki polise pasaportları verdik. Yan tarafında oturan memurdan yurtdışı çıkış pulumuzu aldık ve Yunanistan tarafına geçiş yapmış olduk. İşlemler bu kadar. Daha sonra yaklaşık 700 - 800 metrelik bir mesafeyi yürüyorsunuz ve Yunanistan'daki kontrol noktasına geliyorsunuz. Oradaki polise pasaportunuzu veriyorsunuz. Pasaportu inceliyor, daha önce parmak izi verip vermediğinizi soruyor. Eğer vermediyseniz, orada veriyorsunuz. Eğer daha önce verdiyseniz, orada sadece bir kaç parmak izinizi kontrol edip geçmenize izin veriyor. Daha sonra Kastanies'e yürüyerek gidebiliyorsunuz. Yayalar her iki kontrol noktasında da araçlara göre öncelikli. İsterseniz bisikletinizle de geçiş yapabilirsiniz. Bizim Edirne'deki bir tanıdığımız bisikletle geçiş yapıpı Orestiada'ya kadar bisikleti ile gidip gelmiş. Kastanies çok küçük bir yerleşim yeri. Nüfusu yaklaşık 1000 - 1200 kişidir. çok sessiz, sakin bir yer. Sınır kapısından geçtikten sonra sağlı sollu evler başlar. Marketlerde, cafelerde Türkçe yazılar vardır. Sınır kapısından geçip yolunuza dümdüz devam ettiğinizde karşınıza bir döner kavşak gelecek. O döner kavşakta bir tane benzin istasyonu var ve onun önünden Orestiada'ya giden otobüsler kalkıyor. Kastanies'ten Orestiada'ya giden otobüslerin kalkış saatleri: 7.15, 8.50, 10.55, 13.25, 16.00, 19.00. Orestiada'dan Kastanies'e giden otobüslerin saatleri ise; 6.40, 8.30, 10.30, 13.00, 15.30, 18.30. Siz gene de otobüse binerken ve inerken kalkış saatlerini sorun ki sıkıntı yaşamayın. Kastanies'e geldiğinizde eğer Orestiada'ya gidecekseniz ilk önce otobüs biletinizi alırsanız daha iyi olur. Bu kadar yakın iki yer arasında bu kadar seyrek otobüs olması çok garip. Türkiye'de en kötü ihtimalle saat başı otobüs kalkar. Ayrıca isterseniz, www.ktelevrou.gr internet sitesinden, Orestiada (Kumçiftliği), Alexandroupoli (Dedeağaç), Athens (Atina), Didimotiho (Dimetoka), Feres (Ferecik), Soufli (Sofulu), Thessaloniki (Selanik) şehirlerinden kalkan otobüslere online olarak bilet alabilirsiniz. Orestiada'dan Selanik ve Kavala gibi bir çok şehre otobüs bileti alabiliyorsunuz. tickets.trainose.gr  internet sitesinden de Orestiada'dan diğer şehirlere giden trenlere online bilet alabiliyorsunuz.
Kastanies'e geçtikten sonra hem hava sıcak olduğu için, hem de sabahın o saatinde açık bir yer olmadığı için 10:55'te kalkan otobüse binip, yaklaşık 15-20 dakika süren yolculukla Orestiada'ya gittik. Otobüs ücret tek kişi 1.80 Euro. İsterseniz 3.60 Euro'ya gidiş dönüş biletini birlikte alabiliyorsunuz. Orestiada'nın nüfusu yaklaşık 20.000 ama merkez çok küçük değil. Orestiada’da dışarıdaki cafelerde oturup Frappe içebilirsiniz. (Geleneksel, soğuk Yunan kahvesi). Biz Padron adlı mekana oturduk. Padron'un olduğu yer zaten Orestiada'nın en merkez yeri. Bütün cafeler birbirine çok yakın. Padron'da oturmak dışında bol bol sokakları dolaştık. Marketler ve dükkanları gezdik. Açık dükkan zaten çok fazla bulamıyorsunuz. 15.30 otobüsüyle Kastanies'e geri dönmek için otobüs durağını ararken dükkanın birine otobüs durağını sorduk. O sırada amcanın biri bizi duydu ve Türkçe tarif etmeye başladı. Sonra da bizi götürmek için yanımızda gelmeye karar verdi. Ailesiyle birlikte Orestiada'da yaşıyorlarmış, mendil satarak geçiniyormuş. İstanbul'da ne işiniz var, gelsenize Edirne'ye, İstanbul çok kalabalık dedi. Bizi durağa kadar götürdü, bizi gördüğüne çok memnun olduğunu söyledi. Elimizi sıktı, gitti. Daha vaktimiz olsa saatlerce konuşurdu. Bizi bir dahaya Mırmır lokantasına götürecekmiş :)  Biz biraz erken saatte gittiğimiz ve Orestiada'da da çok yapacak birşey olmadığı için biraz sıkıldık. Aslında Kastanies'ten saat 13.25'te kalkan otobüse binip akşam üstü de Kastanies'e 18.30'da kalkan otobüsle dönsek daha iyi olurmuş. Ama tabi bu sefer de Orestiada'da cafe - bar dışında açık bir dükkan bulamayacaktık. Yunanistan'da açık bir dükkan bulmak gerçekten büyük bir mesele. Selanik'e gittiğimizde de, buraya geldiğimizde de dükkanlar genel olarak kapalı. Ne zaman çalışıp da para kazanıyorlar anlamıyorum. Türkiye'deki herhangi bir mağaza ancak cenazesi olduğu zaman ya da gerçekten çok önemli br sebebi varsa Cumartesi günü kapalı oluyor. Ancak Yunanistan'da öğleden sonra kapatıp, Pazartesi'ye kadar açmayabiliyorlar.

Aşağıdaki haritada Mırmır Balık Lokantasını işaretledim. Bu bölgede Türklerin en çok bildiği ve Türklere özel menü hazırlayan, kampanyalar yapan bir mekan. İnstagram hesaplarında yazdıklarına göre; karışık salata, karışık balık tabağı veya karışık et tabağı, üç çeşit meze tabağı ve dökme içecek dahil kişi başı 10 Euroymuş. Orestiada'daki diğer mekanları görmek için Tripadvisor'daki Orestiada sayfasına bakabilirsiniz.
15.30 otobüsüyle Kastanies'e döndükten sonra biraz dolaştık. Aslında Arda Nehrinin orada biraz dolaşabilirmişiz ama hiç aklımıza gelmedi. Zaten hava çok sıcaktı. Biz de çıkış işlemlerini yapmak için sınır kapısına gittik.  Yunanistan tarafından çıkış işlemini yaptıktan sonra Yunanistan tarafındaki Free Shop'ta bakındık. Euro'nun bu kadar artmasına rağmen herkes gene de içki alıyordu. Euro bu kadar yükseldiği için free shoplar artık çikolata ve parfüm almak için çok uygun değil. İçkinin hala cazip olmasının sebebi bizdeki vergilerin çok yüksek olması. Free Shop'tan; 1 şişe 1 litrelik Metaxa, 1 şişe de 1 litrelik Efe Yaş Üzüm Rakısı aldım. Daha önce Uzo aldığım için bu sefer de yine bir Yunan içkisi olan Metaxa'yı denemek istedim. Free Shop'tan çıktıktan sonra Türkiye tarafına doğru yürürken birisi, Yunanistan tarafındaki Free Shop'tan alışveriş yapmak için, Yunanistan'a giriş - çıkış yapılmasının gerekli olup olmadığını sordu. Eğer bu konuda bir fikriniz varsa bana yazarsanız sevinirim. Bana gerekli gibi geldi ama biz zaten giriş - çıkış yaptığımız için adama bir cevap veremedim. Sonra da Türkiye tarafına geldik, giriş işlemlerimizi yaptık, Free Shop'tan birşey almadan arabamıza bindik ve Edirne'ye döndük. Normalde gümrük kontrolü yapılıyor diye biliyorum ama girişte bizim çantalarımıza bakılmadı, kimse de ne aldınız diye sormadı.  Akşam Edirne'de düğüne gideceğimiz için erken dönmek zorunda kaldık ama bir daha gidecek olursam öğlen saatlerinde gidip, akşam saatlerinde dönerim. Zaten genel olarak öyle yapılır sanırım. Çünkü biz sabah arabayı park ederken sadece 2 - 3 araba vardı. Saat 4 gibi ise; yaklaşık 15 - 20 araba vardı.  Son olarak; Kastanies'te Arda Nehri kıyısında her yıl yapılan Ardas Festivalinden de bahsedelim. 2018 yılında 25 - 29 Temmuz tarihleri arasında 24'üncüsü gerçekleştirilen festivalde; müzik, spor, kültür, yerel gelenekler, gastronomi anlamında çok sayıda etkinliğin düzenleniyormuş. Tiyatro gösterilerinin, dans ve müzik gösterilerinin, sportif aktivitelerin ve çeşitli yarışmaların yapılacağı festivalde, konaklamak isteyenler için de çadır kurma imkanı tanınıyormuş. Eğer festivalin düzenlendiği tarihlerde Kastanies'e gitme imkanınız olursa mutlaka katılırsınız.
Kastanies ve Orestiada ile ilgili daha detaylı bilgi almak isteyenler; Hudut Gazetesinde çıkan haberi ve Börçe'nin Gezileri bloğundaki yazıyı okuyabilir.